۱۳۸۷ مرداد ۴, جمعه

کدام عمل انسانی بود؟

چندی است از جریان مبادله ی اسراء بین اسرائیل و حزب الله لبنان می گذرد ، فکرم مشوش بود با خود جنجال می کردم به فهم خود مشکوک شده بودم! ولی به چند نفر از دوستان رسیدم ، دیدم آنها نیز چنین فکر می کنند ! اما قبل از بیان مطلب اشاره به یک مقدمه ی که روشن کننده ی فکروضمیروانصاف ما باشد خالی از لطف نیست.
قدر مسلم همه ی انسانها ممکن است خطا کنند و کسی مصون از این امر نیست ، حتی بعضی از علمای شیعه با اینکه حساسیت خاصی نسبت به معصومین دارند ولی قائل به اشتباه آنان هستند . کل ابن آدم خطاء .
بطور مسلم خوب و بد مطلق وجود ندارد و همه چیز نسبی است و بقول مولوی :"پس بد مطلق نباشد در جهان ### بد به نسبت باشد این را هم بدان " .
با این وصف ما قائل به معصومیت هیج کس نیستیم و اسرائیل نیز از این امر مستثنی نیست، بلکه ممکن است در بعضی از موارد گناهان نا بخشودنی هم داشته باشد. و قس علی هذا.
اما به حق در این مورد بخصوص ،" یعنی مبادله ی اسراء ". کار کرد اسرائیل نه تنها سیاسی ، نوعی هوشیارانه،و به عبارتی مظلوم نمایا نه بود، بلکه عملی بس انسا نی و درس گونه بود !
نگاه کنید حزب الله دو تا طابوت تحویل اسرائیل داد ، در این دو طابوت دو اسیری بودند که مردم اسرائیل مدتها انتظار آنان را می کشیدند ؟! بسیاری از اتفاقات به جهت تحویل ندادن این دو اسیراتفاق افتاد ؟! و به هر حال دنیا مترصد باز گرداندن این دو اسیر ، آن هم بطور زنده بودند وووو
ولی حزب الله در موعد مقرر دو طابوت تحویل اسرائیل داد ؟! البته بعضی این عمل را تفسیر به توانایی و دانایی و زیرکی حزب الله کردند و حتی پیروزیشان را جشن گرفتند ؟! چرا که تا دم آخر نگذاشتند کسی بفهمد که این دو اسیر زنده اند یا مرده ؟! و درپایان دو طابوت تحویل دادند ؟!وووو
اسرائیل نیز حدود 200 نفر غیر زنده و پنج تن زنده تحویل حزب الله داد ؟!
اما هزار نکته ی باریک تر از مو اینجاست که اسرائیل در بین زنده ها کسی را تحویل داد به نام سمیر قنطار که روی او بسیار حرف داشت؟! ولی باز هم او را تحویل داد تا دوتا طابوت را تحویل بگیرد ؟! که ما جدای از مسائل سیاسی و غیره آن را عملی پسندیده ، شجاعانه ، مردانه و انسان مدارانه وغیره می دانیم، پس اسرائیل باید جشن می گرفت و نه حزب الله .
باشد تا درسی برای ..............
مرد باید که هر کجا باشد ## عزت خویش را نگه دارد
خود پسندی و ابلهی نکند ## هر چه کبر و منی است بگذارد
همه کس را ز خویش به داند ## هیچ کس را حقیر نشمارد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

میرزا محمد جان...صرف نظر از اینکه درباره ی نوشته ی مذکور شاید نظریات دقیق تری هم باشد اما نکته ای که می خواهی بگویی البته بسیار ستودنیست و انسانی. متاسفانه ابری بر سراسر این ملک سایه انداخته که پیوسته باران مطلق گرایی می بارد. در اخبار در سریال های تلویزیونی در همه جا که گوش های مفت صف کشیده اند!..به هر حال درود بر شما که نمی خواهی زیر چنین بارانی خیس شوی...دراین باران چتر ها را باید باز کرد...زیر باران نباید رفت!! ف دلدار